Objecten

De kleine objectjes zijn gemaakt van strandvondsten die ik bij mijn wandelingen langs de vloedlijn op de Waddeneilanden heb verzameld. Deze Wadhuisjes maak ik al sedert enige tientallen jaren en het is voor mij altijd weer een uitdaging welk Wadhuisje er uit nieuwe vondsten kan worden gecreëerd.
[lees ook de recensie aan het eind van de afbeeldingen]




























Kleurrijke Hulsinga Wadhuisjes
bron: RTV NOF Nieuws
tekst: Gerhildt Toth - van Rooy
recensie bij een expo in Galerie Bloemrijk vertrouwen (dec. 2020)

ALDTSJERK –  Gerda Hulsinga (Leeuwarden,1952) woont in Oentsjerk en heeft daar ook haar atelier. Ze is schilder en maakt naast schilderijen beschilderde objecten. Een serie huisjes objecten staat t/m 11 december in GBV naast werk van Jenny Piso in Raamexpositie 10, VERPAKT en is coronaproof van buitenaf te zien aan de pleinzijde Van Sminiaweg 70. De vrolijkheid spat van de kleurrijke werken af.

Gerda Hulsinga, atelier in Oentsjerk
Hulsinga heeft het grootste deel van haar leven in Leeuwarden gewoond en ging als kind al op in tekenen en schilderen. De eerste kneepjes van het vak leerde ze van de bekende beeldend kunstenaar en grafisch vormgever Ruloff Manuputty, de toenmalige directeur van Kunstacademie Vredeman de Vries (die later opging in academie Minerva in Groningen). Daarna studeerde de schilderes aan de Vrije Academie. Er is werk van haar gepubliceerd en ze exposeerde op vele plaatsen in Friesland. Ze exposeerde in 2000 in GBV, in de tijd dat ze nog in Leeuwarden woonde en werkte en nam later deel aan de maandelijkse uitwisselingen van kunstenaars in GBV. Hulsinga vindt Oentsjerk ideaal om te wonen en werken met het mooie wandelgebied de Trynwâlden en alle voorzieningen bij de hand.

Landschap als inspiratie
Het beeldende werk is niet echt veranderd door de verandering van atelier en woonplaats. Het Friese landschap is altijd een grote bron van inspiratie geweest voor de schilderijen. De weidsheid en oerkrachten, het zich weerspiegelend landschap, zijn vaak hoofdthema. In een deel van haar landschappen figureren dier- en mensfiguren en architectuur, maar het landschappelijke voert de boventoon. In haar atelier kan Hulsinga zich helemaal wijden aan haar grote passie: “mijzelf uitdrukken in vorm en kleur”, maar daar heeft ze wel het buiten zijn voor nodig, als sfeer en beleving.

Huisjes als prenten
Gerda is heel veel buiten om er te kijken naar de wisselwerking tussen licht en donker en om geluid en stilte in zich op te zuigen om later te kunnen weergeven in haar werk. Ze zegt daarover: “Schilderen is voor mij vooral kijken en voelen, de wind in je gezicht voelen striemen, de zee horen spatten en het altijd aanwezige geluid van de vogels om me heen”. Die zinnen zouden zo van toepassing kunnen zijn op haar huisjes. Het lijken droomhuisjes uit een prentenboek of prentenblokkendoos waarbij elke zijde bij een ander sprookje hoort. In die huisjes zie je het landschappelijke en ook de dierfiguren uit de schilderijen ook terug, allemaal geschilderd op gejutte en deels ook nog betimmerde houtblokjes.

Aanspoelsel op de Wadden
De inspiratie voor haar objecten vindt Hulsinga vaak in het Waddengebied, waar ze van jongs af al regelmatig vertoeft. Het wad lijkt de ideale omgeving, de dynamiek, puurheid en ruigheid in dit werelderfgoed natuurgebied spreken haar altijd weer aan. Ze struint vaak langs de vloedlijn op de Waddeneilanden waar van alles aanspoelt. Er liggen wel natte, nog zilte stukjes hout in velerlei vorm, het zijn kleine brokjes geschiedenis. Dit aanspoelsel zoals Hulsinga het noemt, is materiaal dat niet meteen bewerkt kan worden maar waar zij wel al meteen de basis inziet voor een van haar objecten.

Unica juthuisjes
De verschillende brokjes moeten eerst drogen. Dit proces wordt soms versneld met kunstgrepen. Uiteindelijk worden de brokjes of blokjes hout, hoe verschillend van vorm deze ook zijn, een geheel. Bij het ‘zwevend stapelen’ van blokjes is er een open ruimte tussen alle blokjes. Het beschilderen en stapelen maakt van het jutmateriaal unica huisobjecten. De huisjes bestaan uit twee tot vier beschilderde blokjes die met twee metalen pennen verticaal verbonden zij. Vaak is ook het oorspronkelijke hout nog zichtbaar is.

Kleur en stijl
De objecten van Gerda Hulsinga vallen op door de kleurrijkheid en zijn aan alle zijden verschillend. Het bijzondere aan de beschildering is dat die binnen een huisje in stijl kan variëren van naïef tot bijna geabstraheerd of zelfs geometrisch, terwijl de blokjes samen toch een kloppend geheel vormen. Op de huisjes staan speelse afbeeldingen van huisjes, badhuisjes en strandhuisjes onder nachtelijke hemel of juist in de volle zon, of ook met een zon die uit het huis lijkt te schijnen.Ruimte
Bij de trappen staan vogels of ze staan boven de wimpel van een schip met zeilen. Er gebeurt van alles op de juthuisjes, maar er is ook ruimte om gewoon naar een kleurverloop te kijken, een spiraal of andere details. De variëteit binnen dit kleine bestek roept een wereld op waarin  fantasie een werkelijkheid lijkt en realiteit een fantasie. De vrijheid in de beelden sluit aan bij het werk van mede-exposant Jenny Piso die ook realiteit en fantasie verbindt. De huisjes van Hulsinga zijn  verbeeldingen van huisjes en ze verbeelden de ruimte van lucht, water en land. Juthuisobjecten zijn net als alle bouwsels meer dan een vorm op zich, ze staan in de ruimte.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten